Hurtigt og pålideligt it-system til beregninger på det danske obligationsmarked

Med erhvervskunder i hele SMV-segmentet er det afgørende for Spar Nord at have ét it-system, der både kan give et aktuelt og fremtidigt overblik over mange forskellige kunders meget forskellige økonomi.

 

Mange ville nok ønske, at de kunne spå om fremtiden, når de midt i rentepåvirkninger og kursændringer forsøger at forudse det næste kloge, økonomiske træk.

Med it-systemet Lima har Spar Nord ikke fået en spåmand. Men banken har fået en ny mulighed for effektivt og pålideligt at regne på både reaktive og proaktive scenarier for deres meget forskelligartede kunder.

Uanset om kunden er en stor ejendomsinvestor, en mellemstor industrivirksomhed eller en lille vognmandsforretning, giver systemet et lynhurtigt og pålideligt overblik over vores kunders gældssituation. Men det giver også mulighed for at lave simuleringer af f.eks. renter og likviditetsrisiko. Hvad betyder det f.eks. for kursværdien og dermed kundens egenkapital, hvis renten falder? Og er der mulighed for at optimere gælden gennem omlægninger og reducering af restgæld
forklarer Jacob Thrysøe Ottosen, der er senior finansrådgiver i Spar Nords rente- og valutaafdeling.

Fremtidssikret system

Fra hovedsædet i Aalborg kører Jacob Thrysøe Ottosen og hans kollegaer i afdelingen rundt i landet og hjælper bankens vigtigste erhvervskunder med at lave de mest optimale finansieringsløsninger.

”Vi har i en del år haft vores eget it-system, men måtte udfase det pga. store udgifter til vedligeholdelse. Da vi gik i gang med at finde et nyt system, var kardinalpunktet i høj grad, at vi skulle kunne bruge de data, der er i markedet, til at regne på det danske obligationsmarked, fordi det er en stor del af vores kerneforretning,” fortæller han.

Valget faldt på finansieringssystemet Lima, som kunne levere netop dét. Men derudover har systemet også andre fordele for Spar Nord.

”Systemet er et uundværligt værktøj, fordi det leverer en nem og tilgængelig brugerflade, som vi kan anvende i vores rådgivning. Det gjorde vores gamle system også, men her er en kæmpe motor bagved, som det ville kræve højt specialiseret ekspertise og enorme ressourcer at stå for selv. Desuden har Vitec Scanrate en bred kundeskare, som løbende får løst de behov, der opstår decentralt hos dem, og dermed bliver den samlede udvikling af Lima til en stor fordel for os,” siger Jacob Thrysøe Ottosen og tilføjer:

”Så internt er Limas største fordel, at systemet er bedre og mere fremtidssikret, fordi vi har nogle til at udvikle for os på baggrund af mange kunders behov, frem for at have et system, som vi selv skulle vedligeholde og udvikle på alene ud fra vores egen forretning. Eksternt kommer udviklingen i systemet også vores kunder til stor gavn, fordi den gør, at de får en korrekt og effektiv rådgivning, som giver dem et godt beslutningsgrundlag,” siger han.

Fleksibelt system

Desuden har det stor betydning for Spar Nord, at Lima gør det muligt at reagere lynhurtigt, selv om der ofte går år imellem, at den enkelte kunde har brug for rådgivning.

”Kunderne føler, at vi kender deres finansiering til fulde, selv om vi ikke arbejder med deres gæld fra dag til dag, som man gør på aktiemarkedet. Men når renterne bevæger sig, eller der sker noget internt i virksomheden, som gør rådgivning relevant, så har vi lynhurtigt et overblik over kundens gældssituation og kan reagere derefter,” siger Jacob Thrysøe Ottosen.

Når Spar Nord henter data og nøgletal omkring gæld i Lima, laver banken derudfra sit eget gældsplejekoncept, og det er en god fleksibilitet at have. Desuden kan systemet modelleres, hvis der opstår nye behov.

”Systemet er ikke fuldstændigt standardiseret, og den smidighed er selv sagt meget værd i et levende marked, hvor der sker løbende ændringer i behovene,” siger Jacob Thrysøe Ottosen, der også er glad for, at systemet kan hjælpe Spar Nord med proaktivt at tage fat i kunderne og brede en vifte af muligheder ud, som de ikke selv tænker over eller får kigget på i hverdagen.

”Det har en kæmpe værdi, at vi rent rådgivningsmæssigt kan synliggøre over for vores kunder, hvilken fordel det vil give dem at gøre dette eller hint, og hvordan forskellige scenarier vil påvirke deres forretning. Det gør, at kunderne sidder tilbage med en fornemmelse af, at der er styr på deres finansielle risiko, hvilket er helt afgørende,” siger han og tilføjer:

”Som regional bank opererer vi både med store, mellemstore og små kunder. Lima håndterer alle segmenter, og på den måde bliver hver kunde vores vigtigste kunde, som vi hurtigt kan være både reaktive og proaktive over for.”

Fakta: Spar Nord

  • Spar Nord har rødder helt tilbage til 1824 og er i dag Danmarks femte største bank.
  • Banken har hovedsæde i Aalborg men lokale banker i hele landet.
  • I afdelingen for Rente og Valuta, Handelsområdet rådgiver Spar Nord erhvervskunder om optimal finansiering.

Jacob Thrysøe Ottosen er senior finansrådgiver i Spar Nords rente- og valutaafdeling, som har fået nye kort på hånden med Lima.

FAKTA: LIMA BY SCANRATE

Få det gyldne overblik over dine anlægsaktiver og langfristede gæld

  • Lima står for Liability Management og er det eneste system på markedet, der har data på og kan regne på al danske realkredit og dermed give et unikt overblik over al langsigtet gæld på tværs af långivere, aktiver og datterselskaber.
  • Ved at samle alle låntyper og aktiver kan virksomheder med få klik få indblik i en lang række værdifulde nøgletal, sammenligne finansieringstilbud og lave horisontberegninger på et væld af fremtidsscenarier.

lima analytics

  • Lima henter automatisk låneinformationer og opdaterer dagligt nøgletal, så du sparer mange timers manuelt tastearbejde og risiko for fejl.
  • Lima er udviklet af Vitec Scanrate A/S, der siden 1986 har været Danmarks førende uafhængige eksperter i dansk realkredit og leverandør af avanceret finansiel software.